Projekte

In der gemeinsamen "Qualitätsoffensive Lehrerbildung" von Bund und Ländern fördert das Bundesministerium für Bildung und Forschung derzeit 49 Projekte. An sechs dieser Projekte sind mehrere Hochschulen beteiligt. Insgesamt machen 59 Hochschulen in allen Ländern mit. Im Folgenden können Sie die Projekte über eine Deutschlandkarte, über eine Liste oder mit Hilfe einer Suchfunktion aufrufen.

Lehrerbildung@LMU

Lehrerbildung@LMU: Wissenschaftsbasierter Berufsfeldbezug durch adaptiv unterstützte Vernetzung

Termine / Veranstaltungen

  • 17.07.2018

    LMU

    MZL-Fokus-Reihe: Vorlesung Kohärenz, Beugung und Interferenz von Licht

    Veranstaltungen der Projekte (überregional)

    https://www.mzl.uni-muenchen.de/mzl/aktuelles/meldungen/mzlfokus/index.html

  • 05.03.2018

    LMU

    TEFL Day 2018: Drama in Foreign Language Teaching

    Veranstaltungen der Projekte (überregional)

    The Chair of Teaching English as a Foreign Language (TEFL) is planning an exciting event for March, the "TEFL Day 2018 – Drama in Foreign Language Teaching".

    The TEFL Day focuses on various aspects of teaching drama in the EFL classroom. An impulse lecture will be given by Prof. Dr. Laurenz Volkmann (University of Jena) on "Taking literature off the page: Drama, drama techniques and the performative turn in the EFL classroom." Additionally, you can choose from various workshops on teaching drama and literature with topics such as:

    - Shakespeare in the English language classroom
    - Drama activities in inclusive learner groups
    - Drama and gender in language teaching
    - Play and act with voice and body
    - Drama-pedagogical approaches with young learners

    The TEFL Day will take place on 05 March 2018 as of 09:00 am. All details and the link for registration can be retrieved from this website: www.lmu.de/teflday

    Students will receive a certificate that documents their attendance and their commitment to extracurricular activities at university. The conference is free of charge.

    Best regards,
    Prof. Dr. Christiane Lütge, Dr. Conny Loder, Max von Blanckenburg

    Dokument zu "TEFL Day 2018: Drama in Foreign Language Teaching"

  • 22.02.2018 bis 25.02.2018

    LMU

    Nähe und Distanz 'Holocaust Education Revisited'

    Veranstaltungen der Projekte (überregional)

    http://www.holocaust.didaktik.germanistik.uni-muenchen.de/index.html

    Dokument zu "Nähe und Distanz 'Holocaust Education Revisited'"

  • 08.11.2017

    LMU

    MZL-Fokus-Reihe: Vorlesung Hitler, Mein Kampf. Eine kritische Edition

    Hitler, Mein Kampf. Eine kritische Edition

    Im Rahmen des neuen Veranstaltungsformats des MZL für Lehrerinnen, Lehrer und Studierende „Fachwissenschaft meets Fachdidaktik" wird das Thema der Neuveröffentlichung von Adolf Hitlers „Mein Kampf“ in einer wissenschaftlich aufgearbeiteten Edition behandelt.

    Informationen zur Veranstaltung finden Sie unter: http://www.mzl.uni-muenchen.de/mzl/aktuelles/meldungen/mzlfokus/index.html

    Weitere Informationen zur kritischen Edition von „Mein Kampf“ finden Sie auch unter http://www.ifz-muenchen.de/aktuelles/themen/edition-mein-kampf/

  • 21.07.2017

    LMU

    2. Tag des Kontakstudiums

  • 11.07.2017

    LMU

    Kick Off für "Coaching im Lehramt": Vorstellung des neuen Coaching-Konzepts

    http://www.mzl.uni-muenchen.de/mzl/aktuelles/meldungen/coaching_kickoff/index.html

  • 12.03.2017 bis 15.03.2017

    LMU

    Media Literacy in Foreign Language Education: Digital and Multimodal Perspectives

    Veranstaltungen der Projekte (überregional)

    With the ever-growing significance and diversification of media, there is a call to challenge, renegotiate, and expand on current discourses that have formulated media literacy as an integral objective in 21st century education. Foreign language education is increasingly responding to this development by updating and transforming EFL pedagogies. This conference will engage with the epistemological and critical foundations of media literacy and how these interact with foreign language education in practice across varied contexts. This includes concerns such as how multimodal and digital media impact meaning-making practices in learning; the inherent potentials and challenges that are foregrounded in the use of multimodal and digital media; and the contribution that foreign language education can provide in developing media literacy as a whole. We are additionally concerned with how digital and multimodal media can be meaningfully linked with sub-fields in foreign language education, such as trans- and intercultural learning, global education, learning with literature, and language acquisition and competence development. In light of these trajectories, we welcome contributions that explore media literacy in theory and practice from diverse and interdisciplinary perspectives.

    http://www.tefl.anglistik.uni-muenchen.de/conference-media-literacy/index.html

    Dokument zu "Media Literacy in Foreign Language Education: Digital and Multimodal Perspectives"

  • 30.11.2016

    LMU

    Jahrestreffen Lehrerbildung@LMU

    1. Jahresversammlung zum Projekt Lehrerbildung@LMU mit Kurzvorträgen und Posterpräsentationen zu allen Teilprojekten.

  • 20.07.2016

    LMU

    Tag des Kontaktstudiums

    Interdisziplinäre Tagung und Fortbildung für Lehrer, Studenten und Dozenten zum Thema der Mehrsprachigkeit in Kinder- und Jugendliteratur.

  • 17.11.2015

    LMU

    Auftaktveranstaltung Lehrerbildung@LMU